Dag 14 North Conway - Quebec City

We kwamen moeilijk op gang vandaag. Wederom zijn we gedurende de ochtend meerdere keren wakker geworden door al het lawaai van krakende vloeren, en herriemakende airco's en koelkasten. Na een ontbijtje te hebben genuttigd in de ontbijtzaal hebben we om 10.59 u uitgecheckt. Tijd om naar de volgende bestemming van onze vakantie te gaan: Quebec City. We zouden vandaag dus weer de grens terug overgaan van USA naar Canada! Een pittige 5 uur rijden hadden we voor de boeg. Toen we het eerste deel nog door de White Mountains reden kwamen we veel wit tegen, het had afgelopen nacht gesneeuwd. Dat kan hier dus zomaar half mei nog gebeuren. Het kwik was inderdaad ook gezakt naar 2 graden. Na ongeveer 1/3e van de reis gingen we de grens over. Het was er erg rustig en we hadden maar 4 auto's voor ons. Na enkele vragen van de douanier mochten we doorrijden. Binnen 4 minuten waren we Canada weer binnen. Dat ging wat makkelijker dan de USA ingaan! De navigatie hadden we ingesteld op de Montmorency Falls nabij Quebec. Rond een uur of half 5 arriveerden we daar. Het regende overigens al de hele dag, voor ons ook een reden om lekker rustig aan te doen vandaag. Veel meer dan deze waterval stond er dan ook niet op het programma. Eenmaal aangekomen bij de Montmorency Falls werd het maar weer duidelijk dat het toeristenseizoen nog niet was begonnen. De poort naar de parkeerplaats was dicht. We zijn ergens in de buurt maar bij een supermarkt gaan staan en zijn daar de supermarkt nog even ingegaan, want we moesten nodig naar het toilet. Het toilet zat achter de kassa's en wat opviel was dat er bij elke kassa een echte inpakker stond! Meestal gappies van rond de 16 jaar (gok ik). Ook in USA hebben we dat niet echt veel gezien, maar hier is het dus blijkbaar gebruikelijk. Wat een werkverschaffing zeg. Maar wel leuk om te zien. Na onze blaas geleegd te hebben zijn we richting het vista point van de waterval gelopen. Gelukkig was dat wel gewoon open en zowaar kwamen we nog andere toeristen en locals tegen. Een heel trappenwerk was er gebouwd om de waterval vanaf diverse hoogteniveaus te bekijken. Voordeel maar ook nadeel van het voorjaar: de waterval was enorm, zo gigantisch veel water, maar daardoor konden we ook niet helemaal naar het onderste uitzichtpunt want dan zouden we drijf en drijfnat worden. Prachtig om zo'n waterval op volle kracht te zien. Daarna zijn we alle trappen weer opgelopen en zijn we ook nog even over de hangbrug over de waterval heen gelopen. Vervolgens was het tijd om richting het hotel te gaan, maar niet voordat we ergens wat (makkelijks) zouden eten. De McDonald's in Nederland kennen we wel, dus we zijn bij de A&W beland. Juist ja. Maar het was erg lekker, vooral de uienringen. Elke fastfoodketen hier heeft zo'n beetje zijn eigen manieren om zich te onderscheiden van bijvoorbeeld de McDonald's of Burger King. Bij A&W lijkt het of je alsnog in een soort diner zit, je drinken zit namelijk in een groot glas (die direct uit de vriezer komt, en zorgt er zelfs voor dat er ijsvorming in je cola zit) en de frietjes/uienringen worden geserveerd in van die hippe aluminium mandjes. Na onze maagjes weer gevuld te hebben zijn we dan naar onze laatste bestemming van vandaag gereden: het Chateau Repotel Henri IV in de buitenrand van Quebec City. Ik had ergens eerder wel eens tegen Walter gezegd dat we in deze plaats in een suite zouden zitten, maar dat soort dingen onthoudt hij toch nooit, dus ik wist dat deze kamer alsnog als een verrassing voor hem zou komen. Dus hij stond wel even te kijken toen hij de hotelkamer deur open deed ;). Een king size bed, een hele woonkamer, een gigantisch toilet, een open haard en het lekkerste: een heerlijk ruim bubbelbad. Ja, hier vermaken wij ons wel de komende twee dagen :).