Dag 9 Niagara Falls - Watkins Glen - Geneva

De eerste keer vanmorgen waren we wakker rond 07.00 uur. Helaas lukte het niet echt om wakker te blijven, dus tot twee keer toe zijn we nog in slaap gevallen tot een uur of 9. We hadden op zich best wat reistijd vandaag, dus het zou handig geweest zijn om op tijd te vertrekken. Maar we waren nog te moe van gisteravond dus we hebben gewoon maar even rustig aan gedaan. Vandaag gingen we de grens over naar USA! Was ook nog maar even afwachten hoe lang de grensovergang ging duren. Eerst even het ontbijt, want die hadden we bij dit hotel wel weer. Gelijk even een flink ontbijt, zodat we nergens hoeven te lunchen en het volhouden tot het avondeten. Over flink ontbijt gesproken: een vrouw was bezig twee dienbladen vol te stouwen met allerlei ontbijt etenswaren. Ze kwam een beetje spastisch over. Had moeite om dingen vast te houden. Ik denk dat ze ergens in de 20 was. Je zou kunnen denken aan een spierziekte, maar alles leek erop dat deze dame gewoon zwaar verslaafd was. Maar we zullen het nooit weten, ze vertrok de ontbijtzaal uit met twee volle dienbladen (en dan echt vol!) om deze mee naar de kamer te nemen. Er waren meerdere mensen die haar wat vreemd aanstaarden.
Na het ontbijt hebben we uitgecheckt en zijn de auto ingestapt. Het was volledig zonnig, en een graad of 10. Een beetje aan de koude kant (het is hier op het moment kouder dan het zou moeten zijn), maar het zonnetje maakt een hoop goed. We reden over de Rainbow Bridge richting de grens van USA. Aan de rechterkant wierpen we nog een mooie laatste blik op de Niagara Falls. Er waren twee auto's voor ons bij de grens. Toen wij na een paar minuutjes aan de beurt waren moesten wij de auto parkeren om een gebouw in te gaan en onze stempels te halen. Alle Amerikanen kunnen in een keer doorrijden. Op de tweede verdieping in het gebouw werden we na ongeveer 5 minuten omgeroepen en kregen weer de nodige vragen waar we heen gingen en we moesten onze vingerafdrukken afgeven en een foto van ons gezicht. Daarna moesten we iets van 12 dollar betalen. Wat dit precies voor kosten waren weten we ook niet, want we hadden al ESTA formulieren aangevraagd en betaald. Vreemd. Misschien hadden we die dan helemaal niet nodig gehad. Ook geen zin om er naar te vragen zijn we onze weg vervolgd. Almet al hebben we er nog geen 20 minuten over gedaan, dus dat viel reuze mee. Vandaag was het een stukje rijden naar het Watkins Glen State Park. Een kleine drie uur. De main entrance van dit staatspark werd heringedeeld, dus die was niet bereikbaar. Via de upper entrance konden we alsnog het park in. Bij de ingang stond echter een poster dat de Gorge Trail die we graag wilden doen gesloten was! Neee, het belangrijkste wat we wilden doen vandaag zou dan in duigen vallen! We reden nog een rondje en parkeerden onze auto op de parkeerplaats. We liepen naar het begin van de trail en daar zagen we dat het hek gelukkig open was. Ook kwamen er net mensen naar boven die bevestigden dat we de trail inderdaad gewoon konden lopen. Gelukkig, want dit wilden we niet missen. En terecht, want dit was een hele mooie trail. Deze gaat langs een soort canyon die tientallen meters hoog is en steeds loop je trappen af naar lager gelegen gebied. Ojee, deze treden moesten we op de terugweg natuurlijk allemaal nog beklimmen. Er zijn een stuk of 9 watervallen in dit park. Op enkele borden langs de trail zagen we een aantal foto's met de watervallen, maar dan met heel weinig water. Wij hebben het voordeel om hier in het voorjaar aanwezig te zijn, waardoor de watervallen heel vol zijn. Een stuk indrukwekkender dan zo'n klein stroompje. Na 2,5 km heen en 2,5 km terug over dezelfde route hadden we de wandeling voltooid. We merkten dat we erg moe waren van alle dagen activiteiten tot nu toe en hadden niet zo heel veel zin meer om nog veel meer te ondernemen. We zijn toen nog even naar het Robert H. Treman State Park gereden waar we nog een waterval hebben bekeken. Dat was maar een klein stukje lopen vanaf de parkeerplaats. In de zomer kan je dan voor de waterval zwemmen. Ze maken dan een soort dam iets verderop zodat het water op een bepaalde hoogte blijft staan. Daarna wilden we nog het een en ander in Ithaca ondernemen, ook nog wat watervallen, maar de mooiste hadden we al gezien, dus dat hebben we maar laten schieten. Ik vond het leuk om er even geweest te zijn, wetende dat het allernieuwste seizoen van Prison Break zich in dit plaatsje afspeelt ;) Of het er ook daadwerkelijk is opgenomen weet ik dan weer niet. De omgeving in New York state rondom de Finger Lakes is in ieder geval erg mooi. Het landschap is wat meer heuvelig geworden en de Finger Lakes zijn gigantisch. Vanaf de highway heb je een mooi uitzicht op de lakes. Na wat eten genuttigd te hebben bij de Arvy's vlakbij ons hotel Microtel Inn & Suites by Wyndham in Geneva hebben we ingecheckt. We hebben nu een kamer voor mindervaliden, waardoor we lekker veel ruimte hebben om naar de wc te gaan en te douchen ;).

Aantal km gereden: 369 km
Aantal stappen gezet: 8464

Vergelijk eens met de waterval in het najaar, zie foto hieronder:

Op de foto een zielig watervalletje, wat een verschil